Czasami w kontekście rekrutacji do pracy możemy spotkać się z pojęciami kompetencji miękkich i twardych. Co kryje się pod tymi pojęciami i jak rozwijać własne twarde i miękkie umiejętności? Jakie kompetencje miękkie i twarde są najbardziej poszukiwane na rynku pracy w Polsce?
Kompetencje miękkie i twarde – czym są? Przykłady
Zrozumienie, czym są kompetencje twarde oraz miękkie, nie jest trudne. Kompetencje twarde to wszystkie umiejętności techniczne, specjalistyczne albo związane z wykonywaniem konkretnego zawodu. Przykładami kompetencji twardych są:
- znajomość języka Python,
- znajomość metodyki agile,
- prawo jazdy kat. C+E,
- umiejętność spawania metodą TIG,
- znajomość języka angielskiego na poziomie B2,
- umiejętność obsługi aparatury kontrolno-pomiarowej,
- umiejętność obsługi kasy fiskalnej,
- umiejętność czytania rysunku technicznego,
- umiejętność obsługi programów graficznych do edycji zdjęć.
Przykłady można mnożyć. Czasami wymaga się, aby daną umiejętność twardą poświadczały certyfikaty, uprawnienia (np. certyfikat językowy, uprawnienia techniczne, prawo jazdy, dyplom uczelni, wpis do określonego rejestru itp.).
Z kolei kompetencje miękkie w pracy to wszystkie umiejętności związane z:
- współpracą z innymi, kontaktami międzyludzkimi,
- organizacją własnej pracy,
- zarządzaniem innymi,
- radzeniem sobie ze stresem, presją, innymi czynnikami utrudniającymi działanie,
- własnymi predyspozycjami mentalnymi, intelektualnymi.
Do kompetencji miękkich należą między innymi:
- komunikatywność,
- umiejętność pracy w grupie,
- odporność na stres,
- umiejętność pracy pod presją czasu,
- dobra organizacja pracy,
- asertywność,
- samodzielność,
- empatia,
- dobre podejście do klienta,
- umiejętność analitycznego myślenia,
- rozwinięte umiejętności numeryczne,
- kreatywność,
- wysoka etyka pracy,
- charyzma.
Jak widać, wiele z tych umiejętności można się nauczyć, ale część wynika z naszych wrodzonych talentów, a także po prostu postaw, jakie przyjmujemy w pracy i w codziennym życiu, różnego rodzaju przyzwyczajeń, sposobów komunikacji i współdziałania z innymi.
Kompetencje twarde i twarde – jakie mają znaczenie w pracy?
Wystarczy rzucić okiem na dowolne ogłoszenie o pracę, by przekonać się, że pracodawcy oczekują od kandydatów do pracy zarówno określonych umiejętności twardych, jak i posiadania pewnych kompetencji miękkich.
Warto w szczególności zwrócić uwagę na te ostatnie. Pracodawcy szukają bowiem przede wszystkim osób samodzielnych, komunikatywnych i potrafiących działać zespołowo. W wielu zawodach liczy się również opdorność na stres i presję czasu. W przypadku pracy zdalnej niezwykle ważne są z kolei samodyscyplina oraz wysoko rozwinięte umiejętności organizacyjne.
Kompetencje twarde i twarde – czy umieszczać je w CV?
Odpowiedź na powyższe pytanie jest prosta – zdecydowanie tak! Pracodawcy szukają osób o bardzo konkretnym wachlarzu umiejętności – w dokumentach rekrutacyjnych chcą znaleźć dowód na to, że kandydaci je posiadają.
Umiejętności twarde w CV umieszcza się na samym początku listy, gdyż w wielu przypadkach są najbardziej istotne. Następnie należy przejść do umiejętności miękkich. W CV dobrze jest przy tym posiłkować się konkretnymi danymi – oczywiście tam, gdzie to możliwe. Jeśli zaznaczysz, że potrafisz kierować zespołem, dodaj, że w przeszłości zarządzałeś / zarządzałaś grupą określonej wielkości.
Kompetencje miękkie i twarde – jak je rozwijać?
Jeśli chodzi o kompetencje twarde, sprawa jest jasna. Warto zadbać o rozwój zawodowy, zapisując się na specjalistyczne, najlepiej certyfikowane kursy. Wiele z nich znaleźć można bezpłatnie lub za niewielką opłatą w internecie. O możliwości odbycia darmowego szkolenia lub uzyskanie dofinansowania warto zapytać także w najbliższym powiatowym urzędzie pracy.
Czy kompetencje miękkie też można rozwijać? Jak najbardziej. Jeśli czujesz, że niekoniecznie jesteś osobą komunikatywną, zapisz się na zajęcia podnoszące charyzmę oraz wykonuj ćwiczenia w domu – np. opowiadaj coś na zadany temat przed lustrem bądź przed domownikami. Z kolei kiedy niekoniecznie jesteś mistrzem organizacji pracy, zainteresuj się metodami z tym związanymi, np. ABC, SMART i innymi. Poznaj też narzędzia cyfrowe do planowania działań, priorytetyzacji zadań.
Najważniejsze, to uświadomić sobie swoje zalety oraz braki. Wówczas będziesz mógł / mogła zaplanować rozwój zawodowy i podnieść swoje kompetencje, i te twarde, i miękkie.