Czy jakikolwiek dział w firmie jest w stanie funkcjonować samodzielnie? Rzadko jest przecież tak, że za pewien obszar działalności przedsiębiorstwa, odpowiada tylko jeden dział. Np. kwestia obsługi klienta, dotyczy przecież co najmniej dwóch działów w organizacji – działu sprzedaży oraz działu obsługi klienta. Sprzedawcy przeprowadzają rozmowy sprzedażowe i realizują faktyczną sprzedaż danego produktu bądź usługi, natomiast DOK realizuje zlecenia. Czasami ten sam model może dotyczyć innego działu w firmie. Np. oprogramowanie dla biznesu sprzedaje Doradca Handlowy, natomiast zlecenie realizuje Programista.
Taki model współpracy szczególnie dotyczy mniejszych firm, w mniejszych miejscowościach. Doskonale wiedzą o tym pracodawcy w Pogorzeli, którzy publikując oferty pracy, w wyraźny sposób zaznaczają, że poszukują pracowników, posiadających wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne. Otwartość na rozmowy z pozostałymi pracownikami – nie tylko ze swojego zespołu – to jedna z najważniejszych cech.
Komunikacja międzydziałowa nie dotyczy jedynie działów, które zajmują się zawodowo pewnym obszarem działalności przedsiębiorstwa. Jest jeszcze cała masa spraw, które załatwiamy z działem administracyjnym, działem HR, bądź działem księgowości. A jak wygląda kwestia dotycząca komunikacji z Zarządem? Być może niektórych to zdziwi, ale coraz więcej firm decyduje się na cykliczne “śniadania z prezesem”, dzięki którym każdy pracownik – niezależnie od szczebla jest w stanie porozmawiać z głową firmy, zadać mu nurtujące pytania, bądź chociażby pożartować.